Friday, March 2, 2012

Indrek: 41. Tartu Maraton

Väikese viibega kirjutan ka enda kogemustest 41. Tartu Maratonil. Aga esmalt pisut ka eelnevatest treeningutest, mille saab kokku võtta kahe sõnaga: väga vähe! Tõepoolest järgnes korralikule suvele ja varasügisele üsna vilets treeningrutiin, kus peamiselt tegelesin üks või kaks korda nädalas Šivananda joogaga, mis on väga staatiline ja hingamisele keskenduv. Samas on seal kindlasti harjutusi, mis ka keha treenivad - näiteks peapeal seis mõjub õlavööle päris hästi. Sekka sai tehtud ka mõned üksikud üldfüüsilise treeningud ja mõni jooks või pikem kepikõnd. Pideva jooksmisega lõpetasingi novembri alguses ära, siis läksid ilmad sandimaks ja ei viitsinud enam. Sinnani aga tegin üsna stabiilselt vähemalt paar lühemat jooksu nädalas. Peamiselt tekkis nii pikk paus muidugi seetõttu, et lumi tuli loodetust hiljem maha ja nii kogusingi enne maratoni vaid 96 suusakilomeetrit. Nädal enne maratoni tegin kõige pikema treeningu - 20 km TM rajal Elvas, kaasas oli ka tee ning šokolaad ja mõlemat läks ikka vaja ka. Rada tundus mulle Elva otsas suhteliselt kesises seisus, eriti Hellenurme kant, mis ilmselt väsitas tavapärasest rohkem ja seetõttu tuli ka kindel plaan maraton läbida lihtsalt punktist punkti. Kokkuvõttes osutus see plaan äärmiselt positiivseks, kuna pingevaba sõit kombineerituna hästi libiseva ja keskmiselt pidava suusaga tõi mulle siiani parima aja, mis ma TM-l sõitnud olen. Fakt on muidugi see, et maratoniks oli see rada ka Hellenurme kandis üsna sõidetav ja üleüldse vaadates selle aasta aegu, oli tegu väga kiire rajaga.

Teist aastat jutti olen ma napilt 3000-3500 stardigrupis - eelmine aasta 3006 ja see aasta 3025. Aga nagu Laurilgi, õnnestus mul väliskurvis jõuda vist isegi peaaegu stardisirgele, kui grupid kokku lasti. Enda kella panin ma käima alles stardijoonel ja võrreldes aega finišiprotokolliga, selgus, et stardijooneni jõudmiseks kulus siiski 2 minutit.

Suusad tegime nii, nagu siiani iga kord Netega teinud oleme - libisemine ise ja pidamine Suusavendadelt. Eelmise aastaga võrreldes õnnestus suusk paremini ja tundus, et libisemine läks kuskil 30-40 km kandis kohe eriti heaks. Või läks teistel lihtsalt libisemine ära. Igatahes just lõpupoole, kus laskumistel pikem puhkus teretulnud on, libisesin ma kõigist endaga rajal koos liikunud inimestest tunduvalt pikemalt. Pidamine oli selline keskpärane, aga seda vist suuresti ka "tänu" vähesele treenitusele, mis väsitas jalad piisavalt ruttu ära, et tõuge muutuks nõrgaks. Kuna Tehvandi staadionil oli enne starti meeletu tuul, läksin rajale täisvarustuses, hoolimata sellest, et külmakraade oli vähe.

Palu TP pilt Funholidayst.

Maratoni algus oli sedapuhku päris raske. Esimeseks TP-ks olin juba võrdlemisi väsinud ja enne teist mõtlesin, et huvitav, kas teises katkestan. Siis tuletasin endale ikka meelde, et pidin ju punktist punkti sõitma ja piisava moonaga, mis mul rajal kaasas oli, teadsin, et jõuan kindlasti ka punktide vahelt ennast punkti ära sõita. Igatahes andis see justkui innustust juurde ja tegin rahulikult oma sõitu. Kui esimesse punkti sõitsin see aasta võrreldes eelmisega 1 minuti kiiremini (ilmselt tuli see pigem kiiremast stardist), siis teise jõudsin juba 8 minutit kiiremini. Teise TP-sse sisendes nägin sealt just Netet lahkumas, ning ka see andis positiivsema emotsiooni. Tankisin ennast nii seal kui ka kõikides järgmistes TP-des banaani ning erinevate jookidega - algusepoole spordijoogi ja mustikasupiga, hiljem puljongiga. Punktides kulutasin ma siiski eelnevate aastatega võrreldes vist vähem aega, mõned läbisin suisa alla kahe minutiga. Veidi enne Kuutset sain Nete kätte ja seal einestasime koos. Sealt edasi mõtlesime veel koos sõita, aga kuna ma kippusin ikka veidi eest ära tõukama, siis mingi hetk leppisime ikka kokku, et sõidame lihtsalt enda sõitu edasi.

Hoolimata heast libisemisest hakkasin ma lõpus ikkagi väsima, mida näitab ka aegade analüüs. Palu punkti jõudsin juba ainult minuti kiiremini kui eelmine aasta ja finishisse jõudes juba kaotasin minuti. Aga tänu kiiremale algusele olin võrreldes 2011. aastaga ikkagi 25 minutit kiirem.

Finiš www.elupilt.ee-st.

Maratoni koondinfo:

Distants: 62,70 km

Koht: 2735 (eelmine aasta 3074)

Aeg: 5:07:04 (eelmine aasta 5:32:11)

Kiirus: 12,3 km/h (eelmine aasta 11,4)

Pulss: keskmine 156 ja max 175 (eelmine aasta 158 ja 182)

Seda vaadates võiks öelda, et kui järgmine aasta täitsa ilma eelnevalt lumel käimata maratonile lähen, peaks aeg alla 5 tunni tulema!

Aga vaadates ette peatselt algavale jooksuhooajale sain TM võistluskeskusest 50 euroga maastikujooksuks uued Salomonid, mis küll tegelt ei ole otseselt jooksumudel, aga jalas tundub hea ja kerge ning tallamuster on maastikule vägagi sobilik. Õigupoolest kavatsen neid juba selle löga ja jääga katsetada, aga hetkel ravin ennast antibiootikumidega põskkoopapõletikust.

No comments:

Post a Comment